BLOG
5 podiumfouten die singer-songwriters maken
In je uppie als singer-songwriter op een podium staan is nog niet zo gemakkelijk. Onwennigheid op de bühne is dan ook een van de grootste oorzaken dat een optreden niet uit de verf komt. Kilometers maken is de beste manier om te leren hoe je geslaagd over het voetlicht komt. Dit zijn de vijf belangrijkste dingen die je daarbij zelf kunt voorkomen.
1. Plakken aan je iPad
Voor een geslaagde gig is het nodig dat je zo min mogelijk obstakels hebt tussen jou en je publiek. Ook in fysieke zin. Een lessenaar of iPad voor je neus zorgt niet alleen voor een zichtbare en dus psychologische barrière, maar is ook een teken dat je je niet voldoende hebt voorbereid. Dat je je teksten niet beheerst, of de akkoorden onvoldoende kent. Know your shit! En dan ook nog: hoe kun je je echt in je teksten en muziek inleven als je de boel niet compleet paraat hebt? Weg met die dingen. En vergis je je een keer, leer dan meteen hoe je je erdoorheen bluft. Grote kans dat het niemand opvalt.
2. Plichtmatig ‘dankjewel’ mompelen na elk nummer
Eén: het klinkt na een paar keer niet meer gemeend. Twee: het wordt een voorspelbare riedel. Drie: je sluit daarmee iedere keer iets af, waardoor je set geen flow krijgt. Durf eens nog in het applaus (hopelijk) van de ene song, de andere in te zetten. Je set krijgt daardoor vaart en je houdt de aandacht vast. Knik daarbij vriendelijk als bedankje of lach eens naar je luisteraars. Contact!
3. Iedere song een aparte aankondiging
Deze ligt in het verlengde van punt 2. Bedenk dat je set – ongeacht de totale lengte – een golfbeweging is. En daar hoort bij dat die golf je publiek af en toe meevoert. Niet iedere song heeft aan aankondiging nodig, sommige spreken voor zichzelf. Ook hiermee houd je de flow erin, als of je luisteraars je moeten bijhouden. Dat voelt lekker, geeft energie. Zowel bij jou als de zaal.
4. Afgeleid zijn door bijkomende (technische) handelingen
Gedoe met je elektronica of je snoeren, overdadig stemmen, heel vaak een slokje nemen en (nog erger!) bladeren in je setlist. Allemaal bijkomstigheden waar je publiek niet op zit te wachten en die afleiden van wat je te zingen en te spelen hebt. Even wat afwisseling (instrument, podiumpositie, zitten/staan) werkt goed en verfrissend. Onnodig wachten tot je klaar bent, niet. Zorg dat je spullen voor elkaar zijn, dat je monitor OK is en dat alles werkt. Dan heb jij rust en kun je je concentreren. Reken maar dat de zaal dat voelt.
5. Je verontschuldigen over jezelf, je songs of je merchandise
Misschien zou dit wel nummer 1 op de lijst moeten zijn. Never say sorry. Althans, nooit op voorhand. Ga geen aandacht vestigen op je verkoudheid, je stress vanwege te laat zijn, of het feit dat je het spannend vindt om een nieuwe song voor het eerst te spelen. Je hebt er niks aan en je verzwakt je performance alleen maar. Maar echt het aller- allerlaatste waar je je om moet verontschuldigen, is het feit dat je cd’s verkoopt of andere merchandise. Het is verdorie jóuw product en het is tegenwoordig doodnormaal dat artiesten er van alles bij moeten doen om het muzikantenleven nog enigszins rendabel te krijgen. Laat zien wat je aanbiedt en noem het met trots, ook al voelt het nog zo ongemakkelijk.
Deze en nog tientallen andere tips, trucs en podium-natuurwetten komen aan de orde in de Songwriterschool-cursus Stagecraft.
Telefoon
+31 6 51161323